onsdag 29 januari 2014

Anmälan till Högskoleprovet

Vill bara påminna alla om att anmäla sig till Högskoleprovet om man ska skriva det! Sista anmälningsdag är den 17 februari och anmälan kan man lätt göra på Studera.nu. Ett enormt tips är att göra de gamla prov som finns, dels för att öva men mest för att få en uppfattning om hur proven är utformade. Här finns en hel del information. När jag skrev provet förra våren kostade 350 kr och jag skulle gissa på att det är samma avgift nu.

Har man inte gjort provet tidigare och funderar på att läsa vidare på universitet eller högskola tycker jag definitivt att man ska göra provet! Ta bara lärarutbildningen som exempel, där krävs det ett resultat på 0,1/2,0 för att komma in. Det är sämre än om man skulle välja samma svarsalternativ på alla uppgifter, det vill säga chansa. Ett väldigt lågt intagningspoäng från högskoleprovet på utbildningen ger dig större möjligheter att komma in, även om det kanske är svårt med hjälp av endast gymnasiebetyget. Och man kan ha tur, just det året du söker, kanske det är väldigt få som har skrivit provet av de som söker, vilket betyder att intagningspoänget sänkas, eftersom utbildningen måste ta in en viss andel som skrivit provet.

Själv tror jag inte jag ska skriva provet igen. Jag måste sätta 2,0 för att ha någon nytta av det i de utbildningarna jag vill söka, vilket jag omöjligt kommer göra. Jag satsar därför helhjärtat på mina betyg istället. Men jag har ju skrivit en gång, och resultatet är giltigt i fem år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar