söndag 19 januari 2014

"Eleverna är lata och lärarna blundar"

Igår läste jag Dagens Nyheter och dök på insändaren "Eleverna är lata och lärarna blundar" av Erik Brandt. Han skriver om att elevers lathet är en av de största anledningarna till att det går sämre och sämre för Sveriges skolelever. Jag kan inte annat än hålla med. Jag tycker författaren sätter huvudet på spiken, fullträff. Det här upplever jag varje dag, lata elever som klipper naglarna, målar naglarna, borstar håret, kollar sociala medier och spelar diverse onlinespel istället för att engagera sig på lektionen. Så länge personer i fråga inte stör andra elever, trots att det också förekommer, så spelar det för mig ingen roll om inte alla engagerar sig och lyssnar på läraren under lektionstid. Men när samma personer blir ledsna och bekymrade över att de för underkänt i betyget, då börjar jag undra. Om man struntar i att bry sig, hur kan man då förvänta sig att man faktiskt ska lära sig något? Att sen komma och skylla på det nya skolsystemet Gy11 är bara pinsamt.

Artikeln hittade jag som sagt i Dagens Nyheter 2014-01-18, men tyvärr finns den inte på tidningens hemsida så jag kan inte länka den.

2 kommentarer:

  1. Du är helt amazing ellen, eller ska jag säga fröken e! :P Bästa bloggen jag har läst!!
    Keep up the good work, yolo xD

    SvaraRadera
  2. Tacktack! Kul med positiv respons! Jag tycker det har fattats bloggar som är både vardagliga men som också tar upp viktiga ämnen, så som skola. Jag går ju ändå i skolan varje dag, något som definitiv berör mig. Hela livet handlar inte om träning, kost, mode och smink, även om det också kan vara väldigt intressant!

    SvaraRadera