onsdag 22 januari 2014

Jag kallar mig Grön Antirastisk Feminist

Politik. Något som ungefär ett år tillbaka slog mig. Vad ska jag rösta på i valen nästa år (i år alltså)? Vem är jag när det gäller politiska åsikter? Vad gillar jag och vad vill jag ska bli bättre? Efter att ha gått snart en hel gymnasietid med inriktningen Hållbart Samhällsbyggande och Miljö är en del val inte så svåra. Sen har jag väldigt starka åsikter vad det gäller mänskliga rättigheter och jämställdhet. Därför kallar jag mig Grön Antirasistisk Feminist.

Grön för att jag är väldigt intresserad och mån om vårt klimat och vår miljö. Jag försöker alltid tänka en gång extra när jag till exempel köper något; är detta dåligt för miljön? Behöver jag verkligen den här produkten? Vill jag bidra till vårt konsumtionssamhälle genom att köpa den här produkten? Något jag därför gillar är second hand! Både att köpa second hand, men också att lämna in till exempel kläder som jag inte längre använder i en second handbutik. Något jag också försöker tänka på är kemikalier. Jag vill inte färga håret varje månad, jag målar naglar i undantagsfall och jag vill använda rengörings- och tvättprodukter som är miljöcertifierade.

Antirasistisk för att jag är emot rasism. Kan tyckas självklart. Men ack viktigt att poängtera. Jag kan bli så arg att tårarna börjar rinna om jag hör en rasistisk kommentar i vardagen. Alla är människor och borde bli behandlade därefter, alla med ursprungligen samma rättigheter och skyldigheter. Om man sen väljer att missbruka sina rättigheter är det upp till en själv. Man ska dömas för att man gör något eller säger något, inte för hur man ser ut eller varifrån man kommer.

Feminist för att jag tror på jämställdhet. Det kan inte nog med gånger påpekas att feminism är ett begrepp för jämställdhet, och de flesta som är feminister tror på ett jämställt samhälle, kvinnor, hen och män emellan. Precis som jag.

Jag tycker det är viktigt för en själv att komma underfund med sina grundläggande värderingar. Värderingarna har man sedan med sig och de hjälper en agera och formulera sig i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar