tisdag 28 januari 2014

Mitt gymnasiearbete

Varje elev i trean på gymnasiet går nog genom samma tankar: Vad ska jag göra med mitt gymnasiearbete? Jag var också där, och velade. Och med mitt träningsintresse valde jag tillslut att rita ett hälsocenter. Hälsocentret ska placeras ut på en verklig plats (i mitt arbete och inte på riktigt... man kan ju drömma visserligen) och anpassas till dess omgivning.

Ett hälsocenter, vad är då det? Hälsa kombinerat med träningscenter, därav hälsocenter. Som jag tidigare skrivit ska arbetet och den vetenskapliga rapporten lämnas in redan vecka 9 och arbetet börjar lida mot sin sluttamp. De senaste veckorna har dock varit effektiva för min del! Men jag tycker det är kul när jag får gör det jag älskar mest, jobba med arkitektur.

 (Parkmodell av Björn Cronqvist och Artur Helmer)

Jag har lagt upp arbetet såhär (går definitivt att applicera på andra arkitektprojekt, kanske på andra gymnasiearbeten också), förutom alla nödvändiga delar såsom idéskiss, arbetsplan och tidsplan.

1. Intervju med ägare/anställda  på träningscenter för att få reda på vilken verksamhet som bedrivs. Denna informationen har jag sedan använt för att bestämma mig vilka instanser (till exempel gym, träningssalar, café, apotek, hälsokostbutik, mottagning för personlig träning,  sjukgymnaster och kostrådgivare personalutrymmen samt kontor) mitt projekt ska innehålla för att vara konkurrenskraftigt.

2. Undersökning om vart jag skulle kunna placera min byggnad och vilka begränsningar det skulle innebära.

3. Nu börjar det roliga. Planering och grovskisser. Vad ska ligga i anslutning till vad? Hur blir planeringen av byggnaden så praktisk som möjligt?

4. Skisser för hand, precis som innan, men nu på detaljnivå. Hur stort ska gymmet vara? Hur många toaletter behövs? Här började jag skissa upp hela planlösningen i skala och med riktiga mått. Denna skiss fick göras om flera gånger. Handledaren jag har är utbildad arkitekt vet en hel del, så jag fick rätta mig efter henne.

5. Hur ser nu byggnaden ut utifrån? Hur ska taken luta och vara placerade? Hur blir det med fönster och dörrar? Tankarna snurrar. Jag gjorde en enkel modell i wellpapp för att illustrera byggnaden.

6. I detta steget började jag rita i datorn. Jag använder programmet ArchiCad. Kan inte kommentera det eftersom jag inte har något att jämför med, dock är det klart att skoldatorn inte riktigt orkar med...

7. När ritningen är klar och måttsatt är det dags för energiberäkningar. Jag vill att mitt hälsocenter ska kunna driva sig självt energimässigt, med solceller och solfångare, och därför måste jag räkna ut hur mycket värme som går förlorad, som tillförs och vad det totala behovet är. Detsamma gäller för elektriciteten. I detta steget gäller det även att placera ut byggnaden exakt i dess omgivning. Detta gör jag med hjälp av en modell av parken där mitt center ska stå.

8. Nu är det sammanställning kvar. Dags för den fasansfulla vetenskapliga rapporten på femton sidor. Heja heja!

 (Parkmodell av Björn Cronqvist och Artur Helmer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar