torsdag 23 januari 2014

Träningsmål för 2014

Jag skulle väl säga att jag är en person som iallafall försöker vara ordentligt aktiv. Jag vill träna minst 3-4 gånger i veckan. Jag har skapat en träningsplanering för hur och vad jag vill träna under det kommande halvåret. I maj i år vill jag springa ett halvmarathon, vilket betyder att konditionsträning är väldigt prioriterat. Jag behöver ett tydligt mål med min träning för att känna mig motiverad. Jag måste ha en morot när jag ska ut och springa i den skånska vinterns isande vindar och piskande regn. Så därför ska jag anmäla mig till just ett halvmarathon. Det lutar år ett lopp som går i södra Skåne. Vid Trelleborg.

De senaste året har jag lagt mycket energi på att gå till gymmet, något jag vill fortsätta med under detta året. Dock kommer konditionsträningen bli viktigare. Men jag hoppas väl på att den tidigare envisheten på gymmet kommer hjälpa mig nu när benstyrkan blir allt viktigare.

Träningsplanering ser jag som något nödvändigt. Jag behöver en plan för att inte hoppa över pass, eller för den delen göra dem halvdant. En sak som jag börjat med nu är att skriva träningsdagbok på de pass jag genomfört och jag lättare kan se utveckling, något som motiverar mig otroligt.

Min träningsvecka nu när jag kämpar mot ett halvmarathon (en distans jag aldrig sprungit förr...):

Måndag: Pulsgympa (Gruppträning med mycket kondition och lite mindre styrka)

Tisdag: Vila

Onsdag: Gymmet på förmiddagen och Gruppträning på kvällen (Aerobics varannan vecka och cirkelfys varannan)

Torsdag: Konditionsträning (Löpning: Distans på 5-10 km i medeltempo)

Fredag: Konditionsträning (Löpning: Intervaller för att träna både teknik och snabbhet)

Lördag: Konditionsträning (Löpning: Distans på 10-18 km i lugnt tempo)

Söndag: Vila

Jag vet att det inte är optimalt att lägga all löpning ihopklumpat, men det är det här som passar mig och mitt liv bäst just nu. Jag har mest tid på de dagarna jag vill träna löpning för att inte känna mig stressad och för att få ut så mycket som möjligt av min träning. Löpningsdistanserna och löpningsintervallerna har jag tagit från denna hemsidan: http://jogg.se/Program Dock stämmer inte datumen överhuvudtaget med min planering. Gymmande är inte heller optimalt, med ett annat pass samma dag. Men det är den enda tiden jag har håla innan lunch i skolan och kan komma till gymmet. Det får blir dubbelt upp.

Dessvärre har jag träningsuppehåll denna veckan på grund av förkylningen. Jag har dessutom fullt upp i helgen och hade fått hoppa över lördagens pass i vilket fall som helst. Men nästa vecka, då är jag förhoppningsvis på det igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar