måndag 20 januari 2014

Vem vill bli arkitekt?

Jo jag... Jag har sedan åttan på högstadiet drömt om att bli arkitekt. Det är en av anledningarna till att jag går teknikprogrammet på gymnasiet, med inriktning "Hållbar Samhällsbyggnad och Miljö" där bland annat kursen "Arkitektur" ingår. Där ingår dessutom två andra kurser, en om samhällsplanering och en om energi och miljö. Något som fångat mitt politiska intresse, men det tar jag en annan gång.

Det här med arkitektur... Jag vet inte riktigt vad det är som intresserar mig. Jag tror det kan ha och göra med kombinationen av estetik, design, konstruktion, planering, teknik, miljö, hållbarhet och framtid som gör mig intresserad. Typ. För att bli arkitekt efter gymnasiet måste man gå en utbildning på en högskola eller universitet. Det som krävs är (förutom otroligt höga betyg eller ett fantastiskt resultat på högskole- eller arkitektprovet) är godkänt i Matematik 3c (alt. 3a eller 3b), Fysik 1 och Kemi 1.

Men det är ju det stora problemet med antagningen. Det är väldigt svårt att komma in och konkurrensen är stenhård. Utbildningen finns på fyra ställen i Sverige; Stockholm, Göteborg, Lund och Umeå. Eftersom konkurrens är så hård har jag sneglat lite på andra utbildningar inom samma område, men där det är lättare att komma in till priset av att man inte riktigt blir arkitekt, utan tar en kandidatexamen i Teknologi (eller liknande). Jag har valt bort alla utbildningar där man blir civil- och högskoleingenjör eftersom det krävs Matematik 4 och/eller Fysik 2 till dessa utbildningar, något jag inte alls är motiverad att läsa.


De här utbildningarna har jag hittat och här rangordnar jag dem i den ordning jag helst vill gå (just nu):

1. Arkitektprogrammet - Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm
2. Arkitektprogrammet - Chalmers i Göteborg
3. Arkitektprogrammet - Lunds Tekniska Högskola
4. Arkitektprogrammet - Umeå Universitet
5. Byggnadsutformning med Arkitektur - Tekniska Högskolan i Jönköping
6. Fysisk planering - Blekinge Tekniska Högskola
7. Byggnadsutformning - Linnéuniversitetet i Växjö
8. Samhällsbyggnad - Luleås Tekniska Universitet
9. Byggnadsingenjörsprogrammet - Mälardalens Högskola
10. Byggproduktion - Kungliga Tekniska Högskolan i Haninge (Stockholm)
11. Bygg och anlägg - Luleås Tekniska Universitet

Nummer 1-4 är alltså utbildningar där man blir arkitekt, medan nummer på 5-11 läser man liknande ämnen men blir inte arkitekt. Och listan kommer nog göras om, ett antal gånger. Men just nu ser den ut såhär...

Vad ska jag göra med mitt liv? Den frågan ställer sig nog alla som tar studenten i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar