onsdag 5 februari 2014

Ärtpesto med pasta och bacon

Är man student behöver man ju kunna laga god, näringsriktig och billig mat. En sak jag länge velat testa är ärtpesto! En pesto (röra-aktigt) av gröna ärtor. Rätt så nyligen testade jag här hemma en grön ärtsoppa, som var fantastisk god, och gröna ärtor är något som blivit populärt på senaste tiden. Därför tyckte jag det var på tiden att testa ärtpesto!



Recept (för fyra personer)

Ingredienser:

400-500 g Pasta
400 g frysta ärtor
2-3 vitlöksklyftor
ca 1 dl olivolja (jag tog rapsolja)

140 g bacon

1 dl riven ost till servering

Gör såhär:

1. Koka pastan.
2. Koka upp ärtorna.
3. Mixa 3 dl av ärtorna tillsammans med vitlöken. Tillsätt oljan lite i taget till lagom konsistens.
4. Stek baconet knaprigt och låt rinna av på hushållspapper
5. Blanda den kokta pastan med ärtpeston.
6. Tillsätt de resterande ärtorna.
7. Servera med det knapriga baconet och riven ost.

Baconet kan lätt bytas ut mot något annat, som till exempel lax, stekt eller varmrökt eller en stekt biff. Eller så kan man göra peston matigare med kikärtor eller bönor och på så sätt göra en vegetarisk rätt! Tänk på att maten kan behöva saltas när man inte har ett så salt tillbehör som bacon. För att experimentera kan man ha lite färskpressad citron (gör sig väldigt bra med gröna ärtor) och/eller solrosfrön i peston.

I studentsynpunkt kan jag tänka mig att denna maten går att frysa in för att sedan tina, eftersom pastan är indränkt i peston. Något man för testa själv. Och det beror såklart på hur länge maten blir kvar i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar