torsdag 20 februari 2014

Att spara pengar-skolan Del 1 av 3 Sparkonto

Jag tänkte betona vikten av att spara pengar, både innan vidare studier och under studierna. Otroligt viktigt att ha en buffert till oförutsedda utgifter som till exempel tandläkarräkningen eller hyran om pengarna någon månad skulle ta slut.

Det enklaste sättet att spara pengar är på ett sparkonto hos din bank. Man kan såklart spara pengarna på ditt vanliga konto som är kopplat till kontokortet, men då finns risken att du använder upp pengarna på onödiga saker. Sparkontot har ofta låsta uttag, alltså att man bara får ta ut pengar från det ett visst antal gånger om året avgiftsfritt, men har istället en högre inlåningsränta jämfört med ett vanligt konto.

Själv har jag ett vanligt konto kopplat till mitt kontokort dit mitt studiebidrag kommer varje månad. Utöver det har jag ett vanligt konto till där jag sparar pengar, men som jag har fria uttag på. Dit går till exempel min lön från mitt extrajobb direkt, så att jag aldrig får en chans att använda dem till onödiga saker. Pengarna här använder jag till exempel på semester eller om jag ska köpa något extra dyrt som exempelvis en dator. Slutligen har jag ett sparkonto där jag sparar pengar som jag inte får röra (som jag bestämt själv) för att ha till när jag flyttar hemifrån.

Nästa del kommer snart och då förklarar jag vad fondsparande är, ett annat sätt att spara dina pengar, med högre avkastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar