tisdag 4 februari 2014

Att ta körkort fastän man tror på en framtid utan bilar

Jag hade ett stort dilemma framför mig i höstas. Jag skulle ta körkort samtidigt som jag kom på att jag innerst inne var en miljökämpe. Hur går det ihop? Vägtrafiken är ensam en av de största anledningarna till dagens miljöförstöring, ändå vill jag ha körkort.

Jag listade upp fördelarna och nackdelarna med körkort och bilkörande, och kom bland annat på att det ena inte medför det andra...

Fördelar med körkort och bilkörande:
  • Möjlighet att köra bil (såklart!)
  • Frihet
  • Möjlighet att hjälpa andra
  • Att kunna vara självständig och hitta på saker utan att vara beroende av någon med körkort
  • Jag bor i en liten by på landet vilket gör att körkort och bilkörande ofta är nödvändig
  • I en del fall vinner man tidsmässigt
  • Kan vara avgörande då man söker jobb (eller om man vill bli Polis då det krävs för att kommain på utbildningen)
Nackdelar med körkort och bilkörande:
  • Bilkörande leder till miljöförstöring (Koldioxid som släpps ut, bland många andra "härliga" ämnen, bidrar till en ökad växthuseffekt, som i sin tur bidrar till en varmare medeltemperatur, naturkatastrofer och att vissa djur- och växtarter försvinner)
  • Det kostar mycket pengar (både kortet, bilen och körandet)
  • Man uppmuntrar, i och med sin körning, andra att köra bil, alternativt att ta körkort
Men jag försökte tänka såhär: Visserligen krävs det att man kör bil för att kunna ta körkortet, men jag tänker inte skaffa en egen bil förrän jag har råd med en miljöbil (elbil, eller eventuellt hybrid), vilket såklart kommer minska mitt bilkörande. Jag får låna andras bilar, men de finns ju inte alltid tillgängliga. På så sätt sparar jag också pengar, även om körkortet var fruktansvärt dyrt (mitt landade på drygt 21 000 kr efter att ha kuggat på första uppkörningen) så genom att inte ha någon egen bil nu sparar jag pengar. Och så använde jag min boendesituation som en halvtaskig ursäkt. Jag tar alltid kollektivtrafik i den mån det är möjligt, men här ute är det otroligt svårt eftersom just kollektivtrafiken är så begränsad. 

Så därför har jag tagit körkort, ett körkort som nu ligger i plånboken och väntar på att jag ska bli rik och köpa en miljöbil.

Funderar du på att ta körkort och befinner dig i Lund om dagarna? Jag körde på Trafikpedagogerna! Superbra trafikskola med lärare som är förstående. Även om de är lite dyrare än konkurrenterna kände jag att jag fick valuta för pengarna, jämfört med andra som gått på andra körskolor i just Lund. Erfarenheten säger mig dock att det är billigare (och lättare - fördel eller nackdel?) att köra på en körskola i en mindre stad/by eller på landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar