onsdag 12 februari 2014

Bok-Onsdag: Katarina von Bredow Del 1 av 2

Jag tänkte börja med Bok-Onsdag och skriva om en författare, en bok eller flera böcker. Vad de handlar om, varför de var bra eller inte bra och lite så. Jag tycker det är otroligt kul att läsa när böcker är bra, jag måste ha ett intresse. Just nu har jag precis avslutat Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson, samma författare som skrivit Hundraåringen som gick ut genom dörren och försvann. Nästa på gång är Flyga drake med Khaled Hosseini. Spännande, alla säger att det är ett mästerverk...

Först ut tänkte jag ta min bästa ungdomsboksförfattare: Katarina von Bredow. En exceptionellt bra kreatör som skriver otroligt, och såklart handlar mina favoriter om kärlek. Bredow har skrivit böcker med flera olika teman, men jag har fastnat för hennes vänskaps- och kärleksromaner. Dock har de alla en speciell touch av den förbjudna kärleken, något som på ett eller annat vis blir intressant.

Jag har faktiskt alla hennes böcker, de som handlar just om kärlek, och tänkte presentera dem här, i tidsföljd efter när de blivit skrivna.



1. Syskonkärlek av Katarina von Bredow (1991)
Huvudpersonen heter Amanda och hon och hennes bror, Ludvig, är kära i varandra. Helsyskon vet jag inte om man kan säga att de är, men de har i alla fall samma mamma. De bor tillsammans med sin mamma i en lägenhet, och mamman jobbar natt och sover på dagarna, och när mamman inte ser umgås Amanda och Ludvig som mycket som möjligt, vilket är mest hela tiden. Tills som det står på baksida, "verkligheten tränger sig emellan". Jag tycker Bredow på ett snyggt sätt slipper incest-stämpeln som lätt hamnar på sådana här relationer. Kärleken mellan Amanda och Ludvig är enorm och ändå så förbjuden. En av böckerna av Bredow som är mindre tjejig, dock är alla hennes böcker mindre tjejiga än vad de ser ut att vara. 

2. Knappt lovlig av Katarina von Bredow (1996)
Den här boken handlar om Hanna som tack vare sin galna författarmamma tvingas flytta från staden ut på landet. Där ute händer ingenting och Hanna håller på att gå sönder. Men så en dag träffar hin grisbonden Arlid som är mycket äldre än hon. Och den förbjudna kärleken är där igen. Hanna kan ju inte bli tillsammans med honom, vad skulle hennes mamma och styvfar säga då? En bok som återigen trycker på samhällets normer där två tonårstjejer, Hanna och hennes bästa vän Linn gör allt för att få en grisbonde intresserad.

3. Som om ingenting av Katarina von Bredow (1999)
Den här boken har jag inte sett i bokhandeln förrän några år tillbaka vilket tyder på att Bredow inte velat publicerat den tidigare, varför vet jag inte, men den är boken är inte riktigt som de andra. I den andra böckerna är föräldrarna till huvudpersonerna biroller, medan i den här boken tar huvudpersonens, Elins, bästa väninnas pappa, Paul, plats och Elin och Paul blir förälskade. Återigen en bok om förbjuden kärlek, och här börjar till och min moraliska gräns att nås. Men boken är bra, absolut, läsvärd. 

4. Hur kär får man bli av Katarina von Bredow (2004)
Detta är den första boken jag läste av Bredow, och det var med den jag fastnade. På något vis kände jag igen mig så otroligt mycket i huvudpersonen Katrin. Den här boken behandlar kärlek som i vissa ögon kan ses som förbjuden, men som inte är förbjuden av samhället i stort, därav den stora igenkänningsfaktorn. Det handlar om Katrin och hennes bästa vän Frida som ska börja nian. In i klassrummet stormar en kille, Adam som per automatik blir Fridas, för Frida är snyggast, smartast och bäst helt enkelt, men Katrin blir i hemlighet kär i Adam. "Förbjuden" kärlek, here we go again.

5. Expert på att rodna av Katarina von Bredow (2005)
Den sista boken för idag handlar om Natalie, vars mamma också får för sig att flytta ut på landet, till mammans nya kärlek och hans odrägliga son Jerker. Men Jerker är bättre än vad Natalie först trott. Och dit hon flyttar finns hästar och han lär henne rida. Romantiskt och perfekt. Och den förbjudna kärleken ser vi inget av, eller? Nyfiken? Läs den.

Jaha, det var allt för den här gången. Kika in här igen om en vecka om du är sugen på den andra delen om böcker skrivna av Katarina von Bredow med kärleks- och vänskapstema, från år 2006 och framåt.

Mer litteratur, som är bra, åt folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar