onsdag 26 februari 2014

Bok-Onsdag med författaren Johanna Lindbäck

Då var det onsdag igen, Bok-Onsdag! Härligt! Mer litteratur åt folket! Idag tänkte jag nämna ännu en ungdomsboksförfattare, nämligen; Johanna Lindbäck. En författare som jag följt, lite på avstånd. Hennes böcker handlar också kärlek, men inte på det självklara sättet som Katarina von Bredows böcker gör.


1. En liten chock av Johanna Lindbäck
En kärleksroman utifrån en killes perspektiv, något som definitivt saknas i genren. Detta är Lindbäcks debut roman som verkligen är läsvärd. Huvudpersonen Gustav och hans kompis Elin känner sig missnöjda med sina liv och bestämmer sig för att göra något oväntat och motiveras av varandra. Till en början fungerar allt bra, tills deras oväntade saker de ska göra verkligen frontalkrockar med varandra. Hur? Läs den!

2. Min typ brorsa av Johanna Lindbäck
En bok som alla ungdomar med nyskilda föräldrar, eller som är skilsmässobarn sedan länge, borde läsa. Ninas föräldrar är skilda och hennes mamma har träffat en ny man över internet. Som grädden på moset har han två söner. De ska fira nyår alla tillsammans fasar Nina, men en av sönerna är helt okej, bättre än hon någonsin kunnat ana. Och det ställer såklart många normkritiska frågor, när han, förutom att vara hennes styvbror, också har en annan tjej på G.

3. Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck
En roman som liknar "En liten chock" som också handlar om en huvudperson som vill förändra sitt liv till det bättre. Agnes heter huvudpersonen och hon har precis flyttat till Umeå och där vill hon börja om på nytt. Hon vill bli bättre.

4. Saker som aldrig händer av Johanna Lindbäck
En bok som jag tyvärr bara läst en gång. Det är återigen en kille som huvudpersonen (tummen upp). Den här boken handlar om svek och hur man går vidare efter att det värsta inträffat.

Så, det var lite från Johanna Lindbäck. Min personliga favorit är "En liten chock", helt klockren med tvist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar