lördag 8 februari 2014

Budgeten, din första ekonomiska vän

Alla pratar om det där viktiga... Vad var det nu det hette? Budget, just det, så var det.

Men vad är du en budget? En budget är en plan på hur du ska använda dina pengar. Den innehåller en summering av dina intäkter (studiemedel, lön, bidrag) och utgifter (allt du spenderar dina pengar på). Budgeten hjälper dig ta reda på hur mycket pengar du har över, vad du kan köpa och hur mycket du kan spara, och mycket mer.

Men vilka inkomster och utgifter har en nybliven student som precis flyttat hemifrån?

Här kommer min budget som jag har försökt lägga upp inför kommande studier till hösten. Jag har främst gjort den för att få ett hum om hur stor min maximala hyreskostnad kan vara. Sen är det lite kul att ta reda på hur mycket pengar jag spenderar på kläder, hygien och skönhet samt sport och fritid idag, för att sedan kunna matcha det i min budget.

Intäkter:

Studiemedel från CSN                                                                                   9000 kr

Utgifter:

Lägenhetshyra                                                                                                -4500 kr
Mat                                                                                                                        -2000 kr
Kläder/Skor                                                                                                        -300 kr
Hygien/Skönhet                                                                                               -300 kr
Sport/Fritid/Hälsa                                                                                          -300 kr
Transport (Kollektivt)                                                                                 -600 kr
El                                                                                                                             -150 kr
Hemförsäkring                                                                                                -100 kr
Medlemskap och avgifter (bl. a. Radio- och TVtjänst)               -200 kr
Studiematerial                                                                                                -250 kr

Totalt (Intäkter - Utgifter)                                                                           300 kr (Sparande)

Vilket betyder att min budget är i balans (Och mer där till)! Det jag har att röra mig med är Kläder/Skor, Hygien/Skönhet, Sport/Fritid/Hälsa och sparande om pengarna en månad inte skulle räcka till. Men mitt mål är att skaffa fler intäkter genom extrajobb och jobb under somrarna, så jag har till en buffert under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar