torsdag 13 februari 2014

Fittstim - Vad är egentligen feminism?

Jag har kollat på SVT:s miniserie Fittstim och funderat en hel del. Du kan se avsnitten här: SVTplay.

Vad är egentligen feminism? För mig har det alltid varit jämställdhet. Jämställdhet människor emellan.

Ett typexempel är de olika lönerna, att könet inte ska avgöra lönen. Men samtidigt avskyr jag könskvotering, man ska inte få ett jobb bara för att man har ett visst kön utan för att man är bäst kvalificerad, det är jämställd. Om jobben skulle delas ut till kvinnor bara för att de är kvinnor springer jämställdheten och gömmer sig i ett hörn. Samtidigt måste också jämställdheten accepteras i alla bolagsstyrelser för att den ska få någon genomslagskraft, annars ses ju kvotering som den enda vägen ut.

Lika tydligt är exemplet om brandmännen som tas upp i det andra avsnittet av Fittstim. Brandmän som när de söker sin utbildning (alt. jobb) gör vissa test för att se vem som är mest kvalificerad, ska då kvinnor få fler chanser än män bara för att arbetsgivaren vill anställa en kvinna? Nej säger jag. Som sagt tror jag på jämställdhet och ingen kvinnoprioritering. Jag tycker brandmannen, oavsett om hen är man eller kvinna, ska vara den bästa för jobbet, för att är kunskap och fysik som räknas (i brandmansfallet) och inte vad man har innanför trosorna eller kalsongerna.

Dock ska ej glömmas att kvinnor i dagens samhälle diskrimineras just för att de är kvinnor med bland annat vardagssexism och olika löner för samma arbete. Något jag verkligen vill kämpa emot.

Det känns som om den feministiska oppositionen spretar åt alla olika håll. Vad är egentligen feminism då? För mig handlar det om jämställdhet. Oavsett om jag nu ses som en svikare ur feministisk synpunkt, så kallar jag mig feminist. Vad handlar det om för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar