torsdag 6 februari 2014

Glosövningsprogram

Något som man verkligen har nytt av i studier på högre nivå, oftast, är sin engelska. Och hur lär man sig engelska om inte man kan sina glosor? Jag tycker det är fantastiskt att det har ploppat upp en hel del bra glosövningsprogram via internet. De två jag är mest bekant med är:

www.glosboken.se

www.glosor.eu

Men jag vet att det även finns fler. Jag använde väldigt länge glosor.eu, men när gloslistan blev med över 500 ord (en läxa vid ett tillfälle) så orkade inte riktigt programmet och jag insåg dess begränsningar. Grejjen med glosor.eu är att det tar om alla glosorna tills det att du skriver in dem korrekt. Detta betyder att du verkligen lär dig ALLA glosor, men när det är 400 som du inte kan kommer du aldrig till slutet av övningen, därför är glosor.eu inte lämpligt då man ska plugga in väldigt många glosor på samma gång. Fördelen med glosor.eu är att du kan få statistik på dina övningar, tid och repetitioner.

Då upptäckta jag glosboken.se där varje glosa gås igenom en gång, även om du skriver fel. Det betyder att att man kan komma till slutet av övningen utan att ha skrivit in alla glosor korrekt, men du kommer ju faktiskt till slutet och kommer ha sett alla glosor åtminstone en gång. Här kan du däremot inte få någon statistik (vad jag har hittat än så länge)

På båda hemsidorna finns det möjlighet att repetera de glosor du hade fel på. Dessutom finns det olika spel om man tröttnar på den klassiska "läxförhörsmetoden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar