måndag 10 februari 2014

Jag säger nej till vardagssexism!

Åtminstone ett par dagar i veckan händer det. Kommentarer man får höra eller läsa på sociala medier. Och tack vare att det har blivit vardagsmat börjar nu folk ställa sig upp och säga ifrån. Vardagssexism, nej tack! Det finns många som har lyft det här ämnet över sociala medier och det är bra.

När jag blir utsatt för sexistiska kommentarer och liknande blir jag först arg på mig själv för att jag tänker: "Varför tar jag åt mig? Det måste vara mig det är fel på." Men så är det ju verkligen inte. Och ju längre tid det går ifrån händelsen, desto argare blir jag på kommentaren, och mindre arg på mig själv. Ingen har rätt att spy ut sådana kommentarer över någon annan. Aldrig.

Kolla den här bloggen för att få koll på vad vardagssexism är: http://trettiotreanledningar.com/

Och vill man bli chockad av vad företag och entreprenörer (typ fotografer) kan hitta på kan man kolla in det här (Tävlingen är visserligen avslutad, men en otroligt bra kommentar i debatten): http://www.genusfotografen.se/?p=4794 

Ett typexempel på sexistisk reklam. Skjortan ska föreställa unisex, och passa både dam och herr. Ja, det ser vi ju...
Bilden är hämtad HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar