tisdag 11 februari 2014

Stressigt Arkitektprogram

Nu är det lite jobbigt. Jag har väl alltid vetat att vidareutbildningarna är tuffa och det krävs mycket jobb. Men att arkitektstudenterna har det extra tufft visste jag inte. Tydligen är det stressigare och mer ohälsa bland elever som går på arkitektprogrammet. Någonstans läste jag att nästan alla elever, när det går fjärde året, funderar på att hoppa av. Lärare som ställer krav på 12-timmarsdagar och studenter som sliter som djur för att bli klara i tid. Skrämmande.

Men jag måste väl smälta det här först och tänka efter på jag är beredd att hoppa in i. Det är ju min dröm, och livet som arkitekt efter utbildningen är säkert inte heller stressfritt. Men hur mycket är jag beredd av avstå från för att bli just arkitekt? Än så länge känns det som om jag vill prova, jag vill testa och se vad jag klarar. Jag vill söka, och om det verkligen inte går, och jag börjar må dålig, då får jag hoppa av då. Men jag vill ge det en chans. För det här är min dröm.

Artiklar jag har läst:

http://debatt.svt.se/2011/09/26/man-forvantas-glomma-familj-vanner-och-somn/
Handlar om arkitektstudenters ohälsa, på alla högskolor och universitet som har den utbildningen i Sverige.

http://annadahlqvist.com/files/pdf/vralangest_pa_kth.pdf
Detta dokument är speciellt inriktat på KTH (där jag vill gå) och handlar om hur ett gäng arkitektstudenter börjar jobba tillsammans för att minska sin stress och för att må bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar