fredag 28 februari 2014

Styrketräning över förväntan

I onsdags genomförde jag, precis som alla onsdagar jag inte lider av folksjukdomen förkylning, min styrketräning. Har bara möjlighet att styrketräna en gång i veckan, och på det passet försöker jag få med det nödvändigaste. Nu de senaste veckorna har det blivit mycket benstyrka.

Jag har kört lite deadlifts (marklyft med rakare ben) tidigare, men nu körde jag både vanliga marklyft och deadlifts, med tyngre vikter. Himla stolt över mig själv, både det att jag orkar mer, men också att jag vågar ta plats på gymmet och att jag vågar utföra de träningsmoment jag vill utan att vara rädd för kommentarer och blickar.

För det är en annorlunda stämning när man är ensam tjej på ett litet gym, med flertalet killar och män man inte känner. Lite jobbigt. Och definitivt tråkigt att träna utan träningskompis. Och svårt, när man inte riktigt vet hur man ska göra för att träna rätt, men ändå vill ta i. Jag hatar att göra fel. Vill kunna det jag ska ge mig in på. Så därför har jag läst på en hel del. Och nu, som sagt, kör jag både deadlifts och marklyft. Idag blev det 10 repetitioner i tre set, med 40 kg de två första setten, och sen 50 kg i det sista, på båda övningarna. Mäkta imponerad av mig själv! :)

Så, till alla fegisar där ute, läs på lite och tro på det du gör om du vill träna på gym men inte riktigt vågar. Om du inte vågar fråga någon som tränar på ditt gym såklart. För egentligen tittar ingen på vad du gör utan är mest fokuserade på vad de själv håller på med. En hemsida som jag hittat som jag tänkte tipsa om, som förklarar diverse övningar med små korta filmer: www.styrkeprogrammet.se där man lätt kan komponera sitt egna träningsprogram. Superbra om man har slut på idéer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar