måndag 3 mars 2014

Aktietävling på samhällskunskapen

Nu ska vi ha aktietävling på samhällskunskapen för att lära oss mer om aktiehandel och aktiemarknaden. Jag har visserligen redan köpt mina första egna aktier, var någonstans får bli en hemlighet, men jag liksom redan på banan.

Vi har fått 10 000 kronor (fejk alltså) till vårt förfogande och dessa pengarna ska vi köpa aktier för, i minst två bolag, och max tio. Tävlingen börjar som sagt denna veckan och avslutas någon gång i maj, vid ett visst datum. Då ska alla aktier säljas och den som har fått störst vinst har vunnit.

Jag tänker nog sprida mina aktier på flera olika företag, och satsa på sånt som håller i längden och som människan alltid kommer behöva så som mat och kläder. Teknik är svårare eftersom det hela tiden ploppar upp nya företag som har kommit på något nytt...

Men det blir ju inte riktigt som vanlig aktiehandel. När man handlar med aktier själv väljer man när man ska sälja, och är inte kollektivt tvingad till ett visst datum. Om aktien skulle gå väldigt dåligt vill man kanske sälja innan den står allt för lågt, vilket är omöjligt i den här tävlingen.

Det här är spännande. Undra hur det kommer gå? Trevligt initiativ av min lärare i alla fall, för det här med aktier, och kunna tjäna pengar utan att arbeta, faller mig alldeles på läppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar