söndag 16 mars 2014

Att plugga till prov

Jag skrev tidigare om min prestationsångest, och hur den faktiskt kan vara väldigt jobbig ibland. Men så skrev jag också att jag inte tycker att man ska klaga på sina betyg om man inte pluggar. Men hur pluggar jag då?

Vi tänker oss att jag ska ha ett biologiprov om några veckor. Provet innefattar upp mot 60 sidor i boken och flera studiehäften med uppgifter. Sedan har läraren gått igenom det mesta på tavlan, hon har dessutom gjort ordentliga Powerpoints och delat ut instuderingsuppgifter. Så var börjar man? Jag börjar med boken. Förutom det vi gör på lektionerna såklart. Men när jag ska börja plugga hemma, då är boken med alla sidorna först ut. Två veckor innan provet börjar jag.

1. Jag sammanfattar alla sidorna i boken för hand. Jag blandar löpande text med punktform, numrering och bilder. Jag försöker få det så kort som möjligt. Optimalt om man kan få ner det till 10%, alltså 1 sida sammanfattning på 10 sidor i boken. Jag ser till att få med alla begrepp i sammanfattningen, pluspoäng om man använder dem när man skriver provet sedan. Jag räknar med att denna proceduren tar ungefär en vecka.

2. Jag skriver in min handskrivna sammanfattning på datorn.

3. Jag kollar igenom alla anteckningar från genomgångar och alla Powerpoints så jag förstår allt. Är det något jag missat i min sammanfattning, något som inte stått i boken men som man ska kunna ändå, så lägger jag till det i min sammanfattning.

4. Jag gör alla uppgifter i studiehäftena och alla instuderingsuppgifter. Nu går de som en dans eftersom jag redan kan en hel del och behöver inte slå i boken. Om det dyker upp något ytterligare som jag missat i min sammanfattning lägger jag till det också.

5. Jag skriver ut min sammanfattning.

6. Jag tar en överstrykningspenna och markerar alla kluriga ord och begrepp. Nu är det kanske mellan fyra och två dagar kvar till provet.

7. Jag ägnar den sista tiden åt att repetera det som står i min sammanfattning och förklara begreppen i mitt huvud.

8. Klar! (Eller kan man någonsin bli klar? Man skulle ju kunna läsa igenom allt en gång till. Men här någonstans börjar jag nöja mig.)

Jag lovar inte att detta är någon garanti till ett högt betyg, men det är såhär jag gör och jag känner mig (allra oftast) nöjd med mina resultat.

Den här metoden är väl inte att rekommendera om man har flera hundra sidor. Men om det gäller ett slutprov i en kurs, och man har följt den här metoden genom hela kursen, så har man ju sina sammanfattningar klara. Bara att repetera kvar!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar