onsdag 12 mars 2014

Bok-Onsdag: Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson

Då var det Bok-onsdag igen, och denna gången tänkte jag köra boken "Analfabeten som kunde räkna" av Jonas Jonasson.

Bilden är tagen HÄR.

Det är Jonassons andra roman, efter den framgångsrika debutromanen "Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann". För den som är ung, som jag typ, och hade svårt att hänga med i historien i "Hundraåringen" kommer antagligen har lättare att hänga med i denna boken eftersom den behandlar historia som ligger nutiden närmare. Boken handlar om en huvudperson som med hjälp av slumpen råkar ut för en rad märkliga, och tyvärr rätt så förutsägbara, händelser, precis som i "Hundraåringen". Trots sin förutsägbarhet, som jag inte riktigt tycker om, är intrigen både rolig och galen. 

Boken behandlar ämnen så som rasism; apartheidsystemet i Sydafrika och "främlingsfientligheten" i Sverige, ett ämne som jag tycker är så otroligt viktigt. Författaren väljer att förminska fenomenets, allt rasismens, storlek och betydelse. Vart han vill komma med det förstår ja inte riktigt. Antingen menar han att man ska kunna skämta om rasismen eller att den inte haft så stor betydelse, vilket får mig fundersam.

Utöver denna kritik tycker jag boken är läsvärd, speciellt om man läst "Hundraåringen" sedan innan då det är kul att upptäcka likheterna och skillnaderna mellan böckerna och på så sätt försöka förstå sig på författarens koppling till kontexten. Något jag också rekommenderar är filmen som är gjord utifrån boken om hundraåringen. Den är mycket bra och förtydligar i alla fall det som förvirrade mig när jag läste den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar