onsdag 5 mars 2014

Bok-Onsdag: Att överlista Jante av Tomas Gunnarsson

Bok-Onsdag! Äntligen! Böcker och litteratur, hur töntigt det än låter, är en av mina vägar bort från vardagen och prestationsångesten. Så därför tycker jag det är fantastiskt att hitta en bra bok, ta mig tid att läsa och verkligen njuta av det. Hoppas att jag kan inspirera någon att till att göra och känna samma sak!

Denna veckan blir det inte skönlitteratur, utan istället en självhjälpsbok. Den heter "Att överlista Jante" och är skriven av Tomas Gunnarsson.


Med undertiteln: "Om konsten att lyfta sig själv och andra". Jag är egentligen inget direkt fan av självhjälpsböcker, då det lätt blir så att man bara bläddrar igenom dem utan att varken läsa ordentligt eller överhuvudtaget följa råden som står i den. Men i detta fallet har jag fått boken i present och insåg någonstans i mitt undermedvetna att det verkligen var meningen att jag skulle läsa den.

Tomas Gunnarsson behandlar temat "Jantelagen" genom hela boken, en lag som man skulle kunna säga har blivit en av Sveriges grundlagar. "Du ska inte tro att du är något". Författaren börjar första halvan av boken med att förklara vad ett Jante-beteende är gör det snyggt med Jantehattarna. Jantehattarna är metaforer för det beteendet man har mot själv och mot andra då man strikt följer Jantelagens principer. Andra halvan av boken handlar istället om Dugahattarna, som man tar på sig för att må bättre och slippa känna just det "Du ska inte tro att du är något". Boken innehåller många AHA-moments och flera tillfällen när man som läsare får reflektera över varför man gör som man gör, när man kanske egentligen sårar sig själv och andra människor.

Vill du lyfta dig och andra omkring dig? Läs boken "Att överlista Jante" av Tomas Gunnarsson, för det är du värd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar