måndag 31 mars 2014

Course Paper i kursen Engelska 7

Slutuppgift i kursen Engelska 7, ett "course paper". Men jag ska inte vara negativ. Jag var en av få i klassen som faktiskt ville ha uppgiften. Stud tänker du säkert nu. Och ja, jag är ett stud, pluggar alltid, blir ledsen när jag får ett B i betyg och så vidare, men det är inte det jag tänkte skriva om idag. Dessutom är den här uppgiften faktiskt vettig och intressant. Eller den blir så intressant som man gör den eftersom vi får välja ämne själva. Vettigheten ligger i att det är en uppgift som är snarlika dem som man kommer få på universitetet eller högskolan i höst (eller när man tänkte plugga vidare).

Ett course paper är snarlikt ett gymnasiearbete; man har en eller flera frågeställningar/problem och ska lösa dem i en uppsats på ett vetenskapligt utredande vis. Punkt. Svårare än så är det inte. Dessutom finns det mallar över hur man ska lägga upp det, vilka delar som ska vara med och så vidare.

Jag har valt att skriva om politik (förvånad? nja, skulle inte tro det...). Min rubrik (och ämne såklart) lyder som följer:

"Extremists' popularity during periods of economic crises and the people's dissatisfaction"

Min lärare tyckte till och med att det lät intressant. Yeay! (Hoppas jag kan få A, men i engelska, tro det eller ej, så nöjer jag mig alltid med B). I uppsatsen vill jag ta upp extremistpartier och extremistorganisationer som blivit populära under ekonomiska kriser och missnöje hos folket och fråga varför det har blivit så. Jag ska jämföra flera olika politiska partier från olika tider och försöka hitta kopplingar mellan dessa. Självklart så ska nazisterna under 1930-talets Tyskland och Sverige Demokraterna i Sverige idag få vara med, tillsammans med andra extremistiska grupper från andra tider under 1900-talet.

Undrar vad jag kan tänkas hitta för slutsats... Det bästa med detta ämne är att jag både tycker det är intressant och att jag kan i princip gå hur djupt som helst på det (vilket är bra om jag antingen får tidsbrist eller tid att göra mer).

Är alla som har en viss åsikt eller religion extremister? Vad definierar en extremist eller extremistiskt parti? Vad är det för skillnad mellan att vara extrem och extremist?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar