lördag 29 mars 2014

Inkomstdeklaration hos Skatteverket

Blått kuvert i brevlådan (inget orange ännu, men det kommer väl om nått år...) från Skatteverket vilket betyder att det är dags för deklaration. Yeay! Om man har pengar att få tillbaka alltså...

Jag bestämde förra året mig för att betala in all skatt med lönen, så jag skulle slippa få restskatt (skatt som man måste betala tillbaka till Skatteverket eftersom man betalt för lite skatt tidigare). Det betyder, eftersom man får tjäna upp till ungefär 18 000 kr skattefritt, att jag ska få tillbaka lite pengar. Härligt! Pengarna kommer visserligen inte förrän i juni, men det blir ett superbra resebidrag till Grekland.

Deklarationen gör man lättast via Skatteverkets hemsida eller via mobilen. Om du går via deras hemsida, som jag gjorde, är det bara att logga in kolla igenom dina uppgifter så att allt stämmer och godkänna dem. Har din arbetsgivare anmält för lite eller för mycket tjänade pengar har du här möjlighet att ändra det så att skatten sedan blir rätt.


Om du vet att du kommer tjäna under 18 000 kr, och inte vill betala någon skatt (och sedan inte heller få tillbaka något) så måste du lämna en skattejämkningsblankett till din arbetsgivare. De hittar du HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar