lördag 8 mars 2014

Plantera om blommor inför våren

Nu när dagarna börjar bli längre och ljusare är det dags att plantera om krukväxterna i fönsterkarmarna. Jag har sju krukväxter, nu mera sex, som alla behöver planteras om. Såhär gör jag när jag planterar om blommor:


1. Samla blommorna på en plats där du kan jobba utan att smutsa ned. Ta fram blomjord, nya krukor, trädgårdshandskar till kaktusar, tidningar till golvet för enklare städning och slutligen en hink att lägga gammal jord i. Här är mina krukväxter; (bakersta raden, från vänster) Den gamla avokadoplantan, min konstiga femhörning, den nya avokadoplantan, (främre raden, från vänster) kaktusen jag har haft i tio år, en konstig som ser ut som gräs, en minikaktus (avkomma från den stora) och slutligen en planta med väldigt tjocka blad. Som du förstår har jag ingen direkt kunskap om vad jag har för växter, men det ändå skönt med lite grönt. 


2. Jag väljer ut en planta att börja med.


3. Lossa plantan försiktigt från krukan. Nu är det läge att hålla sig över hinken.


4. Ta bort den kan jorden från rotsystemet så gott det går. Här får man göra en övervägning, ju fler rötter som är hela, desto bättre klarar sig plantan, men ju mer ny jord man får plats med i krukan, desto mer näring får plantan. Lagom våldsamt alltså.


5. Jag tycker det är fräscht att diska av den använda krukan om du ska använda den igen (och såklart om den ska in i skåpet).


6. Fyll bottnen på krukan med ny jord, så rötterna har lite plats att växa på.


7. (Nu har jag visserligen en annan planta, men det spelar inte så stor roll). Stoppa ner rötterna i jorden och fyll på med lite mer ny jord så att det understa av rötterna täcks.


8. Fyll på med ny jord upp till rotsystemets slut. Tryckt till på kanterna så att jorden packas något.


9. Glöm inte att rikta plantan så att den hamnar rakt i krukan. Fyll på med mer jord åt det håll den lutar för att räta på den.


10. Dags att vattna igenom hela krukan. Vattna flera gånger tills att vatten börjar rinna ut under till (i hålet i krukan).


TIPS! Ska du använda nya krukor eller krukor som stått i skåpet är det lämpligt att ställa dem i vattenbad innan du planterar för att få bord eventuell luft i lergodset.


Kolla det vänstra rotsystemet, det kommer från min gamla avokadoplanta (fem år gammal). Verkligen skruttigt. Det rotsystemet till höger är från den nya plantan som är knappt ett år gammal och är mycket finare. Jag valde att slänga den gamla plantan och hoppas på den nya istället.

11. Städa. Jippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar