söndag 23 mars 2014

Råsaftcentrifug - Nej tack

Årets julklapp senast, alltså 2013, var en råsaftcentrifug. Hur motiveringen löd vet jag inte, men i den hälsosamma värld vi lever i idag i Sverige så borde verkligen inte råsaftcentrifugen få den uppmärksamhet den fått. Det tycker inte jag i alla fall.

Med en råsaftcentrifug är det möjligt att göra juice av alla sorters frukter och grönsaker. Maskinen pressar ut vätskan från de fasta delarna och levererar en saft färgad och smaksatt av grönsakerna som pressats. Saft innehåller många av de vitaminer som funnits i råvaran och juicen blir vitaminbomb, men också en sockerbomb och det är här jag blir frustrerad.

När man pressat bort de fasta delarna och fått juicen har man också pressat bort alla fibrer och en hel del vitaminer som sitter till exempel i skal (många av äpplets vitaminer sitter i skalet). Kvar blir sockret (och en del vitaminer) och vattnet. Detta försöker man dricka i mängder för att få i sig vitaminer och mineral, men egentligen får man bara en sockerchock. Det blir som att dricka vilken saft som helst, och ta en multivitamin till. Hur bra är det för hälsan och tänderna? Inte speciellt. Dessutom mättar fibrerna, som man sorterar bort och sedan slänger, så saften man skapat utan fibrer mättar inte alls, utan man kan dricka väldigt mycket.


Är det något jag tänker på i kostväg så är det att försöka få i mig mycket fibrer, vitaminer och mineraler, och så lite socker, som möjligt. Med en råsaftcentrifug tar man bort fibrerna och en hel del vitaminer, samtidigt som man minskar mättnadskänslan drickan kan ge och därför dricker man mer, vilket resulterar i ett högre sockerintag. Jag tycker att råsaftcentrifugen skulle ersättas av en vanlig mixer eller blender där man använder hela frukten eller grönsaken och saften/smoothien blir nyttigare, i min mening. 

Hejdå råsaftcentrifug och sockerchock! Hej nyttiga mellanmål och en kropp som mår bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar