fredag 28 mars 2014

Sommarjobb spikat

Härom dagen fick jag brev från Lantmännen där jag sökt sommarjobb (och jobbat de tre senaste somrarna). Och tror det eller ej så har jag fått jobb igen! Heja! Åtta veckor den här gången.

Så mitt förra sommarlov blev tydligen mitt sista (då jag hade tre veckors lov efter att ha jobbat i sex veckor). Men nu är det alldeles för sent för att ha ångest för det. Nu taggar jag istället Grekland efter studenten och åtta veckors slit för pengar jag verkligen behöver om jag ska flytta hemifrån.

Funderar du på att resa någonstans eller flytta hemifrån, men är i brist på pengar? Då tycker jag verkligen att du ska sommarjobba, även om hela sommarlovet kommer gå ut på tidiga morgnar och mycket slit. Men har du inte sökt något jobb än är det hög tid! Många jobb är redan tagna och det börjar bli ont om platser. Ett tips, om du inte har kontakter, är att kolla på arbetsförmedlingens hemsida. De har en sida speciellt för sommarjobb. Dock kräver många jobb att du fyllt 18, men de flesta som tar studenten har ju gjort det.

Men dock tycker jag verkligen inte du ska underskatta dina kontakter! Fråga, fråga och fråga. Du kan ju aldrig få mer än ett nej. Eller hur? Och ge inte upp om du hittar drömjobbet direkt. Oftast krävs det en hel del erfarenhet innan du når dit, och dessutom är alla jobb jobbiga och ditt drömjobb är antagligen inte lika idylliskt som du tänkt dig. Och slit, för när lönen kommer en månad senare kommer du tycka det var såååå värt besväret!

Vill du inte missa fina sommardagar tycker jag du ska satsa på ett jobb där man får vara ute. Eller ett jobb där du jobbar kvällar och nätter, så du kan få vara ute i ljuset på dagarna.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar