torsdag 27 mars 2014

Sy egen sommarklänning

För ett tag sen blev jag otroligt sugen på en tunn sommarklänning och började leta efter en att köpa. Men antingen var de jättedyra eller så var det inte den modellen jag letade efter. Så jag bestämde mig för att sy en, efter ett mönster som jag ritat själv (se nedan). Måtten på bilden är i centimeter och mätta efter min kropp så klänningen ska passa mig, men vill du också sy en klänning är det bara att ändra på måtten om du vill det.

Sy egna kläder är ett jättebra studenttips då man sparar mycket pengar, och får dessutom kläderna precis som man vill ha dem. Tycker man tyg är dyrt kan man alltid leta secondhand!


Jag har använt hela tygets bredd (140 cm) och därför är de fyra delarna i botten 35 cm breda. Då räcker det att köpa två meter tyg.

Såhär gjorde jag:

1. Klippte ut alla fyra tygbitarna (måtten på bilden är med sömsmån) och sick-sackade dem.

2. Jag rynkade uppe vid axlarna (15 cm blev 6 cm) och sydde ihop höger bak med höger fram (och vice versa) uppe på axeln.

3. Efter det fållade jag urringningen fram och bak, samt hålen för armarna. 

4. Sedan sydde jag ihop höger fram med vänster fram, och samma sak på baksidan.

5. Efter det bestämde jag hur högt upp sprunden skulle gå och fållade kanterna så högt upp.

6. Jag sydde ihop sidosömmarna.

7. Jag vände klänningen ut och in och nålade fast en tygremsa i midjan där gummibandet kunde löpa. Jag sydde fast bandet och trädde i gummibandet och sydde ihop det.

8. Fållade klänningen längst ner till lagom längd (ska du ha högklackat på dig samtidigt som du har klänningen är det bra att prova med de rätta skorna).

Sorry för smutsig spegel.


Tyget köpte jag för 50 kr/metern vilket resulterade i en väldigt billig klänning (det tillkommer tråd och gummiband.) Jag har dessutom ett vitt leopardmönstrat tyg kvar, för det ska bli en klänning till.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar