torsdag 13 mars 2014

Träningsmotivation i botten

Alla har vi väl varit här. I motivationssvackan. Och det behöver absolut inte gälla träning, det kan gälla plugget eller något annat projekt man håller på med för nöjes skull eller för att man måste.

Innan har jag alltid tvingat mig själv att följa mina träningsplaner, att till exempel att alltid springa intervaller på tisdagar för det har jag bestämt. Och det fungerar utmärkt, jag springer alltid på tisdagar, trots att det tar emot och det är superdåligt väder. Men nu har jag inte bestämt det utan ska istället springa när jag har lust och tid, vilket i princip är aldrig. Jag har ingen lust att springa. Springmotivationen är på noll. Annan träning funkar super, så som styrketräning som jag försöker göra en gång i veckan samt tre gruppträningspass i veckan. Men själva springandet som jag skulle få in på torsdagar och fredagar har uteblivit.

Varför?

Jag tror det kan ha och göra med att jobbet nu börjat och jag inte riktigt orkar springa på fredagar då jag oftast jobbar (på torsdagar har jag dock ingen direkt anledning). Sen hjälper det ju inte till att hunden som ÄLSKAR att gå på promenad HATAR att springa. Hon är som två olika varelser. Den ena hoppar upp på baktassarna och sätter framtassarna i brösten på en själv när man ska ta med henne på promenad, den andra ligger kvar i hundsängen när man försöker få med henne på en springtur. Inte så motiverande för min skull. Dessutom är pulsklockan (som jag, som tur var, köpte billigt på blocket) konstig. Datorprogrammet till den vill inte fungera så jag kan inte kolla vad jag fått för värden och distanser under mina träningar. Dessutom vill inte fotpoden utan den stänger av sig emellanåt. Det är inte batteriet, det är nytt. Så var är fel?

Nä, springa är inte min grej för tillfället och det där halvmarathonloppet känns otroligt långt bort. Tyvärr. Det blir kanske ett Blodomlopp till våren (1 mil) men inget jag kommer träna speciellt inför. Nu har jag snöat in på HIIT-hemmaträning. Kolla in denna Youtube-kanalen om du vill veta mer!

Jag har lovat mig själv att inte pressa mig och göra träning som jag tycker är kul. Just nu är springa inte kul och därför hoppar jag över det. Måste få njuta under tiden och slippa känna mig stressad för att jag inte springer. Jag tränar ju på andra sätt. Personbästa på gymmet igår, igen!

Nu ska jag gå på promenad med hunden och hoppas att hon i alla fall motiverar mig till att sträcka på stegen, ta i mer och höja pulsen. För ligga på latsidan tänker jag inte göra, bara jag slipper springa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar