torsdag 17 april 2014

Att lämna tidningar till bibliotek

Ännu ett miljö- och klimatsmart tips. Och för att rensa i bokhyllan utan att få dåligt samvete. För det är oftast det som är jobbigast; att rensa ut saker som man sedan kommer slänga. Men så har jag kommit på något...

Att gå till biblioteket med sina gamla veckotidningar (inte skvallertidningar, utan tidningar som har ett intressant innehåll som inte är beroende av trender och tid). Innan har jag varit och lämnat en årsprenumeration av Kreativa Kvinna, för att jag läst klart och alla numren bara låg i min bokhylla. Bibliotekarien blev överlycklig när jag kom med mina tidningar, och nu får förhoppningsvis många fler möjlighet att läsa dem.

Nu har jag en annan tidningsserie som jag läst klart och som ligger och skräpar, nämligen ungdomsmagasinet Glöd. Jag prenumererade för något år sedan, och när tidningen slutade ges ut beställde jag gamla nummer och läst dem också. Men nu är det färdigläst och jag känner inte att kommer ha nytta av dessa tidningar i framtiden. Därför tänkte jag går till biblioteket och lämna dem! En härlig insats för miljön, klimatet och medmänskligheten. Jag tror till och med det är bättre än att lämna till secondhand, för det är ändå ingen som vill samla på sig. Men på biblioteket lånar man bara tidningarna och kan lämna tillbaka dem när man känner sig klar. Då slipper man få dåligt samvete för att man har tidningar som ligger och skräpar.

Jag tror däremot att secondhand kanske är lättare för vanliga böcker. Om du inte vill behålla dem själv alltså. Och det är stor skillnad mellan skönlitterära böcker och tidningar, böckerna är bra om du vill läsa dem om och om igen, tidningen är bra om du lär dig något av den och inte behöver plocka fram den igen.

Ett annat tips, för att slippa ha en massa tidningar som skräpar att köpa en internetprenumeration (typ Spotify) där du kan läsa en massa olika tidningar för en månadsavgift. Kolla in Readly om du är sugen på en sådan prenumeration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar