onsdag 2 april 2014

Bok-Onsdag: "Macarons, Cupcakes, Cakepops och andra söta bakverk" av Mia Öhrn

Det blir kokboks-onsdag den här veckan också. Eller kakboks-onsdag, om man vill det. Den här veckan är det Mia Öhrns "Macarons, Cupcakes, Cakepops och andra söta bakverk" som står på tur. En bok som jag fick i födelsedagspresent för några år sedan. Men nu när jag försöker låta bli socker blir det inte många kakor och bakverk bakade så alla recepten i boken är inte testade av mig.

I denna bok fokuserar författaren på macarons (nötmaränger med fyllning mellan) och cupcakes (muffins med topping), men det finns också andra recept. Det bästa med boken är att det finns grundliga instruktioner på hur man gör, allt från macaronssmet till spritsning med olika spritshuvuden, en nybörjarguide alltså. Innan jag fick boken försökte jag länge göra macarons enligt olika recept på nätet och på olika bloggar, men det var först med de ordentliga beskrivningarna i boken som jag lyckades.

Det finns recept på olika smaker och olika toppingar (när det gäller cupcakes) vilket är kul och gott, variationen alltså. Det man ska tänka på när man bakar är dock allergier, speciellt om man bjuder till fest/kalas och inte riktigt känner alla sina gäster. Jag har en mandel- och nötallergiker i familjen och har bakat macaronsen med cashewnötsmjöl (maler själv naturella cashewnötter) för att komma undan problemet, efter cashewnötter egentligen är bönor och inte nötter (men hör med personen, vissa är allergiska mot cashewnötter också).

Så är du sugen på att börja baka lite mer avancerade saker än kladdkakor och kanelbullar rekommenderar jag varmt denna bok.

Ursäkta produktplaceringen i höger hörn! (Är egentligen inte så förtjust i Windows...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar