onsdag 16 april 2014

Bok-Onsdag: "Slumdog Millionaire" av Vikas Swarup

Då var det bokonsdag igen. Ännu en vecka. Jag har snöat in lite på böcker skrivna på engelska. Denna veckan tänkte jag inte ta en bok jag precist läst, utan en som står i min bokhylla och blev läst för något år sedan.

Jag har läst Vikas Swarups "Slumdog Millionaire", en bok som handlar om lycka och ödet. Och ett livsöde. Huvudpersonen; Ram Mohammad Thomas lever i Indien och har fått turen att vara med i underhållningsprogrammet "Who will win a Billion?". Boken börjar med att han blir arresterad, för hur kan en kille från Indiens slum svara rätt på alla frågor och vinna en miljard Rupees? Genom boken får man sedan följa huvudpersonens uppväxt och hur han genom en rad slumpar fått svar på sina frågor innan de blivit ställda. Alltså en bok som handlar om hur slumpen om vad man kan, och vad man lärt sig genom livet, kan få en otroligt stor påverkan. Även om man inte tror det.


Jag har sett filmen också, flera gånger. De tar upp lite olika frågor i programmet "Who will win a Billion?" i filmen och i boken, men huvudbudskapet är det samma. Jag ser det nästan som en styrka, för man vet inte riktigt vad filmen ska handla om (jo, på det stora hela, men inte detaljerna), utan det får bli en överraskning. Istället för att filmen blir helt förstörd efter att man läst boken, och vice versa.

Man får även följa Indiens sociala strukturer och den kärlek huvudpersonen kämpar för. Något som fyller ut historien ytterligare. Tummen upp!

En bok som definitiv är läsvärd. Men är du inte lästypen så rekommenderar jag filmen, också. Trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar