onsdag 23 april 2014

Bok-Onsdag: "Thirteen reasons why" av Jay Asher

Jag betar fortfarande av gamla meriter när det gäller bokonsdagarna. Jag försöker läsa så mycket jag hinner, men det är inte lätt att få tiden att räcka till. Nu håller jag på med en bok, som legat på nattduksbordet i flera veckor, utan att jag riktigt kommer vidare. Eller kommer igång överhuvudtaget. Men jag får väl inspiration så småningom, hoppas jag.

Denna veckan får det alltså återigen bli en bok som jag läst tidigare. Nämligen; Jay Ashers "Thirteen reasons why", eller "Tretton skäl varför" på svenska. Jag har läst boken på engelska, för att förbättra mina språkkunskaper. Detta betyder att jag kanske gått miste om en del delar av innehållet, då min engelska inte är var det borde vara, speciellt inte vid tillfället då jag läste boken...

Denna bok handlar om Clay, huvudpersonen, han hittar ett paket med ljudband. Paketet har hans namn på. Och han börjar lyssna på banden. Det visar sig vara en av hans kompisar, som nyligen tagit livet av sig, som spelat in banden. Banden skickas sedan runt till tretton olika personer, de tretton personer som varit skälen till att hon tagit livet av sig. Sakta går det upp för Clay att han är en av anledningarna till självmordet, och ju längre fram på banden man kommer, desto mer spännande blir det. Vad har Clay gjort som fått vännen, Hannah, att ta livet av sig? Det vet han inte ens själv...



Jag tycker denna bok är uppbyggd på ett spännande sätt, inte som alla andra böcker. Även om Clay är huvudpersonen i berättelsen så cirkulerar den runt Hannah, som på något vis snor åt sig rollen som huvudperson. Det blir en intressant krock, samtidigt som de två karaktärerna i berättelsen också har något otalt med varandra, något som man inte riktigt vet vad det är.

Också en läsvärd bok. Skriver jag om några andra böcker än läsvärda böcker? Nä, det har väl inte blivit så än så länge. Men någon gång kommer säkert min hög av lästa läsvärda böcker ta slut, och då blir det andra bullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar