söndag 27 april 2014

Chokladpresent

För några veckor sedan fick jag ett par presenter, varför har jag inte någon aning, men ändå. Och då fick jag choklad... Jag som verkligen låter bli att äta godis, kakor, bullar, låter bli att dricka saft och läsk. Suck. Men samtidigt blir man ju alltid glad för presenter, uppmärksamhet och uppskattning. Och man kan ju inte tacka nej till en present. Men vad ska jag göra med choklad som ligger och väntar, om jag inte får äta upp den?

Till en början hade jag en liten chokladhög på skrivbordet, men det var väldigt jobbigt. Varje dag, hela tiden, tittade jag åt den där högen och drömde mig bort i chokladens värld. Så på en placering mitt synfält träffar varje dag, ständigt, var inte att tala om. Och då bestämde jag mig istället för att lägga chokladen i en påse och lägga ner den i matkällaren.

Jag har ju bestämt att jag ska få börja äta godis och annat när studenten närmar sig, och när vi ska till Grekland. Så det får väl ligga där nere och vänta mig, vänta på bättre tider...

Men varför ger man bort choklad som present? Jag är absolut tacksam för presenter, men förstår inte varför man ger bort choklad. Godis är gott, men vilka andra fördelar har det? I dagens samhälle är vi otroligt hälsofokuserade, och jag skulle kanske bli gladare för en träningstidning. Om du, du vet vem du är, läser detta och kommer ihåg att du gett mig choklad på senare tid, så ta inte åt dig, du kunde ju inte veta, eller hur?

Men jag vill ha en attitydförändring. Jag vill att godis ska försvinna från listan på saker man ger bort till barn och unga. Jag tycker det är bättre med saker som motiverar hälsa och träning (typ strandtennis, varför inte?) och att man spenderar så mycket tid som möjligt utomhus.

Tack för mig. Ha en trevlig solig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar