tisdag 8 april 2014

En liten hemlighet om mig

Jag har många gånger försökt skriva dagbok för att få ur mig tankar och idéer, men samtidigt kunna spara dem till ett senare tillfälle. Men det lyckas aldrig. Efter en vecka eller två ger jag upp. Jag har skrivit det som jag gått och tänkt på, men motivationen och skrivlusten börjar tryta.

Jag har därför kommit på något annat jag kan göra, som uppfyller samma behov. Men som inte sätter samma krav på mig själv. Jag tycker en dagbok kräver att man skriver i den, för annars går den ju miste om saker som händer i ens liv... Jag skriver istället ner dikter och poesi i en fin bok. Kan tyckas töntigt, och det är kanske också. Men det hjälper mig och min psykiska hälsa. Så tummen upp. Den boken är inte heller lika krävande som dagboken, vilket är skönt.

Jag skriver inte bara eget, utan skriver ner sådant som jag sett och hört som jag tyckt varit bra. För att minnas och kunna bearbeta de jag är med om och det jag känner. Jag har visserligen bara börjat, och min fina bok har bara fem dikter/poem än så länge. Men fler lär det bli.

Men min favorit just nu är faktiskt inte ett jag skrivit själv, utan ett som står skrivet på en tavla på min skola:

"If your dreams don't scare you, they're not big enough"

Det summerar faktiskt mitt liv nu. Jag har drömmar, både sådana som skrämmer mig och sådana som inte skrämmer mig. Och det är lätt att urskilja vilka som är "big enough". Jag tycker denna dikten får mig att tänka till och reflektera, något jag tror att alla behöver.

Detta var bara ett litet vardagstips för den som behöver skriva av sig och bli lite peppad av sig själv. Trevlig tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar