torsdag 3 april 2014

Extrahjälp i matematik

När man börjar gymnasiet (detta gäller teknik- och naturvetenskap) så kommer antagligen att chockas över matematiken. Jag läste 100 poäng per termin, så vid jullovet under andra året var jag klar med den obligatoriska matten (till och med Matematik 3C), vilket också visade sig vara allt jag ville läsa. Jag hade fått nog av matematiken. Men efter gymnasiematten har fått en helt annan respekt och förståelse för den, något som jag inte hade på grundskolan... Då jag gled igenom lektionerna och proven. Under gymnasiematten måste man verkligen anstränga sig om man vill ha högsta betyg, och verkligen plugga hemma.

Men nu när jag är klar med min matte har jag fått möjlighet att hjälpa en kille som läser första året på teknikprogrammet med hans matte. Vilka områden som gäller har jag inte riktigt koll på, men vad et än gäller så blir det verkligen en uppfriskning för mitt minne också. Samtidigt som jag förhoppningsvis kan hjälpa honom med hans betyg.

Och extrahjälp är verkligen något man inte säger nej till då man fastnat. Visst finns det Matteplus och sånt med lärare på skolan, men i provtider är där otroligt mycket folk och man får inte den hjälp man skulle vilja ha.

Behöver du hjälp med din matematik? Eller fysik? Kolla in min före detta lärares youtubevideos, med namnet PolhemsJocke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar