tisdag 22 april 2014

Gymnasiearbetesinlämning

Idag är dagen då jag, och alla treorna på teknikprogrammet på min skola, ska lämna in gymnasiearbetet. Eftersom jag redan haft opponering och presentation vet jag att efter mina kompletteringar är jag godkänd. Efter att ha gjort ett arbete som var alldeles för stort och för ambitiöst för att vara en enmansgrupp är jag äntligen klar. Men jag är nöjd och stolt över mitt arbete. Arbetet som jag har lagt ner otroligt mycket tid på, men som faktiskt blev väldigt bra i slutändan. Och nu är det inlämning...

Skönt att få det överstökat. Absolut. Men samtidigt är detta ännu ett steg närmare framtiden och ångesten, nervositeten och pirret i magen kommer närmare. Det är ju detta jag vill, det är bara det att jag ska vänja mig vid tanken. Utbildning, bostad, vardagsliv och nya kompisar. Men det kommer gå bra.

Nu har jag talet i Svenska 3, två prov och två inlämningar i Engelska 7, slutprov i Franska 4 och en hel del samhällskunskap. Sen är jag i princip klar. Längtar till den andra juni, då betygen sätts. Då är man ju klar. Färdig! Done! Och nästan student!

Går du i tvåan och ska skriva gymnasiearbete till hösten, eller nästa vår, så kan det vara läge att börja fundera på vad du vill göra. Något som ingår i programmålen, men som också intresserar dig. Det kan också vara en idé att jobba i grupp om du har svårt att motivera dig själv, eller en annan idé att jobba själv om du är trött och att göra allt åt alla andra. Börja i alla fall fundera över hur du vill ha det med ditt gymnasiearbete, för det är du som ska lägga ner din tid, och det kommer gå mycket bättre om du känner dig nöjd med dina val som du gör.

Då ska jag bara klicka på inlämningsknappen också. Sen så kan jag lägga detta arbete bakom mig, äntligen. Studenten, here I come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar