måndag 21 april 2014

Hålla engagerande tal...

Nu på svenskan, i kursen Svenska 3, ska vi hålla tal som nationellt prov. Heja! Eller? Temat är skriftspråkets skrivregler. Spännande. Och engagerande... Hur ska en hålla tal om en sådant ämne på ett engagerande vis?

Som förberedning inför talet gick min lärare igenom Logos, Pathos och Ethos, talarknep som en kan tänka på för att få ett så bra tal som möjligt. Och där ingår engagemang. Intressant.

Så, hur ska en göra det? Jag tror jag har bestämt mig för en skrivregel som jag tycker är viktigt. Och sen är det upp till mig att få de andra att inse att just den regeln är viktig (och borde ändras eller behållas). Men hur ska jag göra det? Ja, det här tål att funderas på. Om jag bara fått välja ett annat ämne, som intresserar mig och min publik aningens mer, så hade detta nog inte varit något problem. Kanske.

Ja, lycka till alla treor som läser Svenska 3. Nu sätter vi engagerande tal på A-nivå, som handlar om ett av de ämnena som 18- och 19-åringar engagerar sig minst för...


Jag avslutar med tal av Barack Obama! Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar