tisdag 29 april 2014

Kolhydrater innan konditionsträning

Jag är varken en motståndare till eller hyllare av LCHF-dieten (Low Carb High Fat) men här om dagen upptäckte jag något fantastiskt. Som ni säkert kommer ihåg har jag tjatat om denna svacka i motivationen när det gäller min konditionsträning. Men nu har jag kommit igång på allvar och det har de senast två veckorna blivit ett par mil i vecka (åtminstone) och jag känner mig helnöjd).

Men det finns ett problem som brukar uppstå när jag springer och det är magont. Jag får så ont i magen att jag tror att jag ska dö. Det känns som om jag lika gärna kan lägga mig på marken och dö. Och då är det otroligt jobbigt att springa vidare, men jag brukar försöka och klara det. Men motivationen sjunker i bottnen, för vem vill träna om det bara är en plåga?

Och så får man alltid hör att man ska äta innan träning. Jag försöker alltid äta MINST två timmar innan konditionsträning, men då äter jag ordentligt, typ frukost om jag ska träna på förmiddagen eller kvällsmat om jag ska träna senare på kvällen. Men som sagt, jag är otroligt noga med tiden, för jag vet att jag, om jag äter för tätt in på, definitivt kommer få ont i magen. Men ibland fungerar inte det heller och jag får ont i magen i alla fall. Varför?

Och nu har jag kommit på det. Det är kolhydraterna som gör det. Om jag äter ordentligt med kolhydrater innan träningen (precis som alla tränings-gurus säger att man ska göra) så får jag ont i magen. Igår provade jag att ta väldigt lite ris (vi åt tandoorikyckling, med ris och sallad), en bit kyckling (samma mängd som vanligt) och väldigt mycket sallad (mer än vanligt). Sallad innehåller ju mest vitaminer och vatten (även om det också innehåller kolhydrater) så det kändes lugnt. Och jag sprang 20 minuter efter jag ätit klart, och jag fick inte ont i magen, inte ens håll! Och jag slog dessutom mitt personbästa på hastighet (sprang 4,38 km på 24 minuter).

Så får du väldigt ont i magen när du är ute och springer så prova att minska på den kolhydratrika kosten (pasta, ris, bröd och potatis) innan träningen. Visst kan energin i kroppen kännas lägre, men jämfört med magont är det definitivt bättre. Detta gäller inte styrketräning, utan konditionsträning! Och det är viktigt att du testar dig fram med din kropp!

Lycka till med träningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar