fredag 4 april 2014

Min ansökan till Högskolan

Jag har nu gjort min ansökan till högskolan, på antagning.se. För att göra sin ansökan behöver man först göra ett konto på hemsidan, och sedan begär de en aktiveringskod. Aktiveringskoden kommer med posten till den adressen som är kopplad till ditt personnummer.


Koden som kommer hem skriver du in på hemsidan, när du är inloggad. Detta behöver du endast göra en gång och sedan gäller den. Pappret med koden kan du alltså slänga när du väl registrerat den.


Sen är det bara fritt fram att söka på kurser och program. Under länken "Ändra sökalternativ" kan du välja program eller kurs, heltid eller deltid och så vidare. Jag valde "program" för att inte av misstag lägga till någon kurs i mitt val, då jag endast är intresserad av hela program.


Efter sökningen är det bara att "Välja" de program/kurser du är sugen på och vill gå. De hamnar då i den blå rutan. När du känner dig nöjd med dina val klickar du dig vidare på "Till ansökan", i den blå rutan. Om du klickar på "Mer information" precis under utbildningens namn och ort kan du se vilka krav som finns för att få komma in, till exempel så kan det vara så att du måste ha läst Matematik 4 och Fysik 2. 


Här kan du nu rangordna dina förslag. Ett väldigt viktigt steg! Du kommer få plats på den utbildning som är högst upp på listan, som du når med dina betyg/högskoleprov/antagningsprov. Det är det enda erbjudandet du får, och är du ej nöjd med det är det INTE så att du kan välja något längre ner på listan, även om betygen skulle räcka. Det är inte så det fungerar. Du blir erbjuden EN plats, då får du ta den eller låta bli helt och hållet. Därför är det otroligt viktigt att sätta dina alternativ i rätt ordning, precis så som du prioriterar dem. 

Sen är det bara att skicka in. Efter du har skickat in kan du nämligen ändra, lägga till och ta bort förslag, dock bara fram till den 15 april.

Mitt tips är dock att börja i god tid, eftersom du måste vänta på att din aktiveringskod ska komma med posten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar