måndag 28 april 2014

Nationalekonomi på Samhällskunskapen

Idag ska vi ha prov i nationalekonomi i kursen Samhällskunskap 1b. Jag tycker det är intressant, kanske för att jag är så pass intresserad av politik i allmänhet kanske, eller inte. Men ändå intresserad. Det handlar om hur marknadskrafterna i ett kapitalistisk ekonomi styr och påverkar mängder av olika saker och olika marknader. Marknadskrafterna är utbud och efterfrågan och det är intressant hur den egna drivkraften till att tjäna så mycket pengar som möjligt (kapitalismens grundtanke) kan driva ett helt ekonomiskt system. Tänk om vi inte hade haft den drivkraften, Homo Economicus.

Men det är ändå lite klurigt. Man måste förstå hur det hänger ihop. Lite som logaritmer i matematiken. Först fattar man ingenting, sen tror att man att man har förstått och sen tror man att man förstått helt och hållet. Men sen inser man att man inte har någon koll i alla fall. Hjärnan är bra konstig.

Jag tror provet kommer gå bra. Jag har sammanfattat alla sidorna, jag har skrivit om alla anteckningar så jag har dem uppfräschade och jag har gjort alla frågorna i boken (med visst besvär) och känner mig redo. Jag ska läsa om mina anteckningar igen, och kolla på de svåraste sidorna i boken igen. Sen känner jag mig nog nöjd. Det får gå lite som det går (säger jag nu, men jag måste sätta A...), jag känner mig i alla fall färdig-pluggad.

Idag ska dessutom ett utkast på "Course Paper" i Engelska 7 vara klart. Hjälp. Inte ens halvvägs...

Ett sätt att se kritiskt på kapitalism. Jag ser det istället som en liberal ekonomi där alla har möjligheten att göra och komma så långt som de själva vill och orkar sträva efter. Bestäm dig för något, så kommer du också klara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar