fredag 18 april 2014

Nostalgi och framtid

Det är lite jobbigt när jag tänker på min framtid. Jag har köpt ny dator (berättar mer om det om några dagar), och kollade därför igenom en massa gamla bilder, som är med än 10 år gamla. Och så blev jag helt nostalgisk. Vad har jag gjort i mitt liv hittills? Vilka människor har jag mött? Vilka människor har jag blivit vänner med? Hur var mina relationer med dem då? Hur är de relationerna idag? Vilka resor har jag varit på med min familj? Vad har jag för relationer till dem i min familj?

Och så in i framtiden. Själv. Så klart har jag kvar mina vänner och min familj hemma, men samtidigt ger jag mig in i vuxenvärlden, själv. Jag ska klara mig själv. Jag ska leva själv. Jag ska skaffa mig ett nytt liv. Hur kommer det gå? Hur ska jag hitta ett vardagsliv? Hur kommer mitt vardagsliv se ut? Hur kommer mina framtida vänner vara? Var kommer jag träffa dem? Hur kommer mina gamla relationer att förändras?

Hjälp.

Men jag tror ändå att man måste tänka. Man måste få fundera. Man måste processera det som har hänt, det som händer och det man tror kommer hända. En måste vara förbered på att ett nytt liv börjar, men svaren på frågorna kommer jag nog inte få förrän efteråt. Hur allt blir kan jag bara gissa, och det är kanske inte alltid den bästa sysselsättningen. Men jag måste våga erkänna för mig själv att jag har dessa frågor, och att jag är rädd, och nyfiken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar