måndag 14 april 2014

Porslin från Emmaus

För några dagar sedan for jag en sväng till Emmaus för att leta efter porslin till mig själv, eftersom jag ska flytta hemifrån i höst. En sak var säker och det var att jag ville ha rustika saker med antydan till 1970-tal, älskar den typen av retro.

Detta fyndade jag! En grön ugnsfast form från Höganäs (25 kr), sjutton ljusbruna assietter från Gefle (200 kr), sex koppar med fat från Norway (85 kr) och slutligen sex stora flata tallrikar och sex djupa tallrikar från IKEA i samarbete med Höganäs (35 kr). Priserna är för alla exemplar av varje sort, totalt betalade jag 345 kronor.

Min absoluta favorit, så otroligt fina!

Ett kap!




(Vet inte om tillverkaren heter Norway, eller om det bara är att kopparna är tillverkade i Norge.)

Tvungen att slänga in en närbild på assietten, de var också väldigt fina. Och i väldigt bra skick.

Att handla på loppis eller secondhand är både bra för plånboken, men också för miljön, då man återanvänder saker som kanske annars skulle slängas. Ett hett tips till alla studenter är alltså att handla på loppis!

Så nu har jag något att äta min studentmat på! (Förutom dessa tallrikar så samlar jag även på Swedish Grace från Rörstrand, i färgen Snö, men det porslinet ska vara mitt finporslin.)

Nu ska jag bara ha större muggar (tror det blir från Indiska), bestick, dricksglas, en tekanna och lite andra tillbehör. Sen är mitt kök så gott som klart! Jag är otroligt sugen på dessa bestick från IKEA (99 kr för ett set med 24 delar):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar