fredag 11 april 2014

Secondhand-kläder

För ett par månader sen lämnade jag in lite kläder till en secondhandbutik i Lund. I onsdags ringde jag butiksägaren för att höra hur det gått. Måste medge att jag blev både besviken, men också lite nöjd. Besvikelse över att hon redan innan en del av mina grejer kommit ut i butik hade hon sorterat bort dem. Jag tycker ändå det är kundernas beslut, butiksägaren ska inte sortera bort secondhandgrejer redan innan de fått en chans. Det var ju inte så att något var trasigt eller smutsigt, det bara passade inte i hennes butik... Det jag blev lite nöjd över var ändå att jag fick sålt ett par jeans (något av det svåraste att sälja secondhand), jag fick tillbaka två jackor som jag försöka sälja på Tradera och fick lämnat resten till Erikshjälpen. Nöjd överlag.

Om man lämnar kläder till någon som säljer secondhand så får man oftast bestämma priset själv, men det man ska tänka på är att priset på prislappen oftast blir det dubbla eftersom butiksägaren och ska ha betalt. Jag fick 40 kr för mina jeans, men kunden betalade 80-100 kr.

Att sälja och köpa på secondhand är ett ovärderligt studenttips. I båda fallen sparar man pengar (jämfört med om man skulle handlat i en vanlig butik). Dessutom kan man fynda grejer av väldigt bra kvalitet, till ett löjligt lågt pris. Och ångrar man sedan sitt köp har man tyvärr inget öppet köp, men man lade inte ut så mycket pengar från början så det svider inte så mycket i plånboken.

Att skänka kläder till en organisation så som Erikshjälpen, känns också bra. Just Erikshjälpen jobbar med att förverkliga barns drömmar, något som jag tycker är väldigt fint och viktigt. Sedan finns det andra organisationer som har andra prioriteringar och mål.

Så ut i secondhanddjungeln nu, det är både du, plånboken, miljön och hjälporganisationerna värda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar