onsdag 28 maj 2014

Beslutsångest och EXPO-föreläsning

Idag var jag på en föreläsning som den antirasistiska stiftelsen Expo anordnade. Den var väldigt bra, även om den tog upp saker som jag redan visste en del om. Men en sak, som jag till och med frågade extra om, var ny för mig.

Det handlar om begreppet rasism. Vad betyder det? Om jag tar ett exempel från; idag hävdar många antirasister att det politiska partiet Sverigedemokraterna är rasister. Samtidigt står Sverigedemokraterna och hävdar det motsatta, att de inte är rasister. Någonstans här är något snett. Jag kom på att det har med definitionen av begreppet rasism att göra.

Det finns åtminstone två typer av rasism:

- Rasbiologisk rasism som handlar om att separera människor utifrån hur de ser ut, vilken "ras" de tillhör.

- Kulturell rasism som kan jämställas med främlingsfientlighet där man sorterar ut grupper som har en annan kultur än en själv, och hävdar att den är fel, eller otillräcklig. Detta kan handla om religion, så som anti-islamiseringen, eller om sexuell läggning så som homofobin.

Sverigedemokraterna, många av dem och deras partiprogram, består i mångt och mycket av kulturrasism. Men när deras motståndare hävdar att SD är rasister tolkas det som "rasbiologiska rasister", något som absolut inte alla Sverigedemokrater är, hoppas jag. Sverigedemokraterna är alltså kulturrasister, för att de är rädda och sorterar ut främmande kulturer, men behöver för den anledningen inte också vara rasbiologiska rasister. Även om det säkert finns de som är både och.

Så då var det utrett. Tack. Så slipper jag fundera och undra hur allt hänger ihop.

Sen har det också varit min sista dag i den svenska gymnasieskolan. Och det firades med en beslutsångest, kvalitetstid med familjen och en hel del spelande av sällskapsspel.

Från vänster; Browni med jordgubbar och grädde, Stationsklassiker (glass, jordnötter, kaksmulor och chokladsås) samt rabarbercheesecake. MUMS! (Kostar 95 kr)

Nu är jag så mätt att jag håller på att spricka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar