onsdag 28 maj 2014

Bok-Onsdag: "Kära syster" av Tawni O'Dell

Då var det äntligen dags för en skönlitterär bok-onsdag igen! Eftersom jag äntligen läst ut "Kära syster" av Tawni O'Dell. Innan har det ju mest varit kokböcker och annat för att jag inte kommit någon vart i mitt läsande. Men jag bara bestämde mig för att läsa ut boken, och så gjorde jag det.

Den var bra, helt klart. Men jag brukar inte känna att jag tycker att en bok är bra förrän jag läst klart den. Slutet har en enorm påverkan på mig. Inte det att jag absolut vill ha ett lyckligt slut, men ett slut som är mystiskt så att man får fundera själv, det gillar jag. Där inte allt är självklart. Och så är en bok bra om man kan tolka den på olika sätt och man inte riktigt vet vad som är sanning och vad som inte är det.

Bild från Google.

Boken handlar om Shae-Lynn Penrose som lever i en liten gruvstad i USA. När Shae-Lynn var liten dog hennes mor, i samband med födseln av hennes syster. De växte upp tillsammans med sin pappa, en gruvarbetare som för jämnan tog ut sin ilska och sitt makt övertag på Shae-Lynn genom att slå henne. När Shae-Lynn fick sitt egna första barn och flyttade ut från huset, förvann också systern. Ingen visste vart hon tog vägen, eller om hon hade dött.

Och det är väl såhär som en del böcker börjar, att huvudpersonen ska försöka ta reda på var den försvunna är någonstans, vad som hände. Men inte i den här boken. I denna så börjar handlingen med att Shae-Lynn upptäcker att flera olika personer kommer till den lilla gruvorten där hon bor för att leta reda på någon som är på pricken lik hennes syster. Och inte långt därefter återförenas systrarna. Men vad har hänt sen sist, och varför blev det som det blev? Systern håller hela sin historie hemlig och Shae-Lynn förstår ingen ting, när de var barn gav hon ju allt till sin syster, hon var som hennes mamma eftersom deras gemensamma mamma hade dött. Men ändå är systern inte nöjd, och det är något som inte blivit sagt.

Jag tycker boken är spännande eftersom det börjar ur ett annat perspektiv än vad man är van vid, när det gäller böcker som handlar om försvunna personer. I denna bok får man även en stor inblick i den amerikanska landsbygden och kulturen där, något som jag inte läst om tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar