onsdag 14 maj 2014

Bok-Onsdag: "Mormorsrutor: 150 lappar att sticka och virka" av Heather Lodinsky

Virkning och stickning har jag hållit på med i omgångar. Ibland blir jag lite kreativ och kommer på något som jag vill göra, och så gör jag det helt enkelt. Det gäller min inre sysida också, och när det kommer till stickning och virkning. Jag skulle ju ha något om armarna till min balklänning, och så kom jag på att jag kunde virka en sjal.

Och precis i samma veva hittade jag en bok på biblioteket, med jättemånga olika sorters mormorsrutor. Den klassiska mormorsrutan ser ut såhär och den virkar man.

Bild från Google.

Men i boken fanns väldigt många olika varianter på mormorsrutan, som man både kunde virka men också sticka. Jag är bekväm med båda metoderna, och valde därför mormorsruta helt efter utseendet. 

Det blev nummer 91, Snöflinga med hålmönster.

Och ja, garnet skimrar mycket, och kan variera i färg beroende på ljuset. Men det gör tyget till min balklänning också.

Mönstret var till en början väldigt svårt att följa. Jag förstod verkligen inte vad jag gjorde för fel. Och så upptäckte jag att mönstret endast var anpassat för högerhänta, och vänsterhänt som jag var tvungna att göra allt spegelvänt. Men följer man bara den skriftliga instruktionen, och struntar i bilden, så blir det rätt. Men för en högerhänt tror jag att de förklarande bilderna i boken verkligen hjälper en att göra rätt. De skriftliga instruktionerna kan dock vara lite knepiga innan man fått kläm på alla förkortningarna.

Jag tycker boken "Mormorsrutor: 150 lappar att sticka och virka" av Heather Lodinsky därför är mycket användbar, och till för nybörjare och för de som stickar och virkar mer avancerat. Det finns förklaringar till alla förkortningar, men behöver man hjälp med att lära sig hur man gör olika typer av virkningar (fast maska, stolpar och dubbelstolpar) så är det bättra att kolla videos på Youtube. Det finns väldigt mycket, som är både pedagogiskt och tydligt. 


Eftersom jag skulle göra en sjal behövde jag många stjärnor. Typ tjugo stycken. Och nu har jag ägnat den senaste tiden ut att sätta ihop alla delar till en lång sjal. Dock funderar jag på om den kanske är lite för kort, och om jag skulle göra flera stjärnor. Men då måste jag först köpa nytt garn, för de två nystan jag köpte först tog precis slut, på centimetern.

Är du sugen på att virka eller sticka mormorsrutor tycker jag verkligen du ska kolla in boken, åtminstone för lite inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar