tisdag 13 maj 2014

Djur du inte visste fanns...

Idag har vi redovisning i kursen Biologi 1. Jag har arbetat om ryggsträngsdjur, och där inkluderas alla djur som har en ryggsträng, eller ryggrad. Dock har jag bara jobbat med de djur som saknar ryggraden, alltså djur som bara har ryggsträng. Och det är djur som man aldrig har hört talas om förr. Vem vet vad pirålar och neonögon är för något? Och visste du att lansettfiskar är otroligt enkla djur utan huvud, hjärta och käkar? Hur fungerar de egentligen?

Pirålar och neonögon är djur som ser ut som ålar, men som inte har någon käke. Neonögonens munnar ser ut som ett hål med en massa vassa tänder, och den suger sig fast på levande djur för att skrapa i sig mat från deras hud eller skinn. Det låter ju helt barbariskt.

Vill du se bilder på dessa konstiga djur så får du googla själv. Vissa är så äckliga att jag inte vill utsätta er för att se dem här på bloggen...

Nu ska jag träna på min presentation. Och inför läxförhör om leddjur.

Det är snart slut nu, bit ihop den sista biten; spurten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar