måndag 26 maj 2014

EU-valets resultat

Resultatet från EU-valet är preliminärt räknat, och jag känner mig nöjd med Sveriges resultat, men lite mindre nöjd med Europa i övrigt.

I Sverige så blev det preliminära resultatet som följer (Källa: val.se (Valmyndigheten)):


Det slutgiltiga resultatet håller fortfarande på att räknas, men det lär ju bli nästan exakt samma som detta. Det intressanta här är ju Miljöpartiets, Feministiskt Initiativs och Sverigedemokraternas framgångar. Själv sympatiserar jag ju med Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ, och jag är otroligt glad att dessa partier har ökat så här mycket. Miljöpartiet gick ju dessutom om Moderaterna, undra hur det kommer påverka riksdagsvalet? Jag är dock inte lika glad över att Sverigedemokraterna går framåt så pass mycket, det är inte bra för ett humant Europa, som står alla allas rättigheter, oavsett nationalitet. 

På EU-nivå är resultatet ännu inte fastställt, men det lutar åt att den liberala gruppen, och den gröna gruppen minskar, samtidigt som den vänsterextrema och den högerextrema grupperna går framåt och får fler mandat i parlamentet.

Den stora frågan, som jag kan se, är frågan om var Sverigedemokraterna kommer placera sig. I vilken grupp i parlamentet? Vill de sitta med Gyllene Gryning från Grekland (uttalade nazister), eller vad är det som gäller? Det kommer också att påverkar höstens val, för förtroende för Sverigedemokraterna kommer bero på hur de hanterar gruppvalet nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar