tisdag 20 maj 2014

Gårdagens träning

Nu har jag ju sprungit Blodomloppet, och även om sluttiden var imponerande (personbästa trots lite förkylning) så är jag inte speciellt sugen på att springa... Men igår satte träningsandan in i alla fall. Och det blev powerwalking i 45 minuter, crossfit hemma och friskis och svettis-pass på kvällen, full rulle helt enkelt.

Crossfit är något som jag blivit intresserad av nu nyligen, det känns som om det skulle passa mig. Fast jag behöver nog öva upp min styrka en hel del först, orkar knappt göra armhävningar på tå, dessutom är pull-ups och chins omöjligt... Men jag gillar den pulshöjande effekten, och att träningen är en tävlan mot klockan, och sig själv, vilket får mig att motivera mig!

Crossfit går ut på att utföra en par övningar (kanske tre stycken) under tidsbegränsning (AMRAP: as many rounds as possible), eller på så kort tid som möjligt. Det jag körde idag var en AMRAP med mestadels kroppsvikt, vilket jag klarade av, hyfsat.

Kombinationen hittade jag på bloggen Pumps & Iron, och bilden nedan är tagen därifrån.


Jag behöver inte förklara övningarna direkt, men jag tyckte att träningspasset var bra, både för mjölksyran och för flåset. 

Jag klarade 3 varv (+10+20+3) på "lower body", 4 varv (+6) på "upper body", men då hade jag knäna i på armhävningarna och slutligen 2 varv (+10+5), men här fuskade jag lite på Full Body Crunches, eftersom de var sjukt svåra. 

Jag har dessutom kommit på att jag kan ju kombinera ihop egna AMRAPs, och andra kombinationer (21-15-9, där man utför tre övningar, i tre set, med 21,15,9 repetitioner, på tid) för egen träning, om jag tycker att de färdiga crossfitpassen är för tuffa. Och då skulle jag kunna göra två stycken med ben i fokus, och köra de istället för det gamla vanliga på gymmet. Lite kul ju!

Dags att komma på ett sätt att kunna planera, genomföra och logga detta. Kan bli mitt sommarprojekt när det gäller träning!

Men den "riktiga" crossfiten, undra när jag vågar mig på den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar