måndag 19 maj 2014

Kursprov i Franska 4

Imorgon har jag kursprov och slutprov i kursen Franska 4. Kul? Jobbigt? Svårt? Intressant? Nja. Mest jobbigt. Vi hade muntliga prov förra veckan, och det gick bra. Som jag förväntade mig (betyget B). Men många i min grupp blev besvikna på sina resultat (trots att en del varit med till Frankrike på utbytesresan) på det muntliga, så egentligen borde jag vara fantastiskt nöjd över ett B, och det är jag nästan. Någonstans där inne spökar dock fortfarande prestationsångesten.

Kvar har jag läsförståelse, hörförståelse och uppsats. Och sen har jag inte fler lektioner i franska. De andra i min grupp går bara andra året, så de kommer ha betygsamtal efter proven, men då ska mitt betyg redan vara satt, så jag får ju veta det på avslutningsdagen, om inte min lärare bestämmer sig för att maila mig mitt resultat innan dess.

Nu försöker jag i alla fall tagga upp mig inför läsförståelsen som är imorgon. Det känns lite jobbigt eftersom min lärare kommer sätta slutbetyg på provresultatet, eftersom jag utvecklats så mycket under kursen. Det är visserligen skönt att det som inte gick så bra i höstas inte räknas, men samtidigt är det stor press på mig att jag ska prestera på dessa proven. Men det känns bra, tror jag. Jag har dessutom chans att nå A-nivå i slutbetyget om jag sätter A på provet. Hoppas nu att jag förstår texterna och frågorna, så det inte blir några dumma misstag.

Jag har dessutom fått tillbaka ett resultat på slutprovet i Engelska 7, vilket gick mycket sämre än jag hoppats på. Så nu är jag besviken och lite ledsen. Sitter och räknar på mina betyg (allt för det där arkitektprogrammet som jag drömmer om att komma in på), och har insett att mitt snitt nu ligger på 21,88, med sänkt betyg i Engelska 7, vilket betyder att jag borde komma in på KTH.

Men vem vet, det kanske är fler betyg som kommer paniksänkas såhär i studenttider. Och sen har jag ingen aning om vad som krävs med det nya betygssystemet. Gaaah. Jobbigt för att jag inte vet och har noll kontroll, ledsen för att det gick dåligt på provet i engelska och stolt över mig själv för att jag lyckats med att uppnå ett fantastiskt betyg från gymnasieskolan (trots en del dippar). Blandade känslor helt enkelt. Nu är det bara sju skoldagar kvar och jag ska ta mig igenom med rak rygg och blicken framåt, för jag har gjort ett fantastiskt jobb. Heja mig! (Även om jag inte kommer in på KTH...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar